edustandaard Online bekijken  |  Afmelden
edustandaard
Nieuwsbrief oktober 2019
Modulaire architectuur AMIGO beschikbaar voor review

Als resultaat van het project ‘Modularisering afspraak uitwisseling leerlinggegevens en resultaten’ is AMIGO opgeleverd door Bureau Edustandaard: de Architectuur voor Modulair opgebouwde Interacties en Gegevensstructuren. Ze is ontstaan vanuit de wens om de uitwisseling van leerlinggegevens en van resultaatgegevens beter te ondersteunen. AMIGO is daarmee onderdeel van een groter geheel voor de verbetering van de beheerstructuur voor afspraken over de logistieke processen rondom toetsafnames. ‘Toets’ moet breed worden opgevat; het gaat ook om oefeningen en examens. Met de nieuwe beheerstructuur wordt beoogd om een passend kader te kunnen bieden voor de toenemende vraag naar gegevensuitwisseling voor nieuwe toepassingen en in nieuwe contexten. De architectuur draagt hieraan bij door het modulariseren van de huidige monolithische gegevensstructuur en door het flexibeler maken van de mogelijke patronen voor uitwisseling van gegevens.

Gereedschapskist

AMIGO richt zich op het samen kunnen stellen van gegevensuitwisselingen die zijn toegespitst op een specifieke context. De uitwisseling van leerlinggegevens en resultaatgegevens in het kader van bijvoorbeeld de Centrale Eindtoets in het primair onderwijs zal er op onderdelen anders uitzien dan de uitwisseling van dezelfde soorten gegevens voor een methodegebonden toets in het voortgezet onderwijs. Om de diversiteit aan uitwisselingen te kunnen ondersteunen, biedt AMIGO op basis van de bestaande uitwisselingen een ‘gereedschapskist’ met bouwblokken en halffabrikaten die aangevuld kunnen als partijen dat wensen. Per uitwisselcontext kunnen vanuit deze gereedschapskist concrete interacties en gegevensdefinities worden samengesteld.

Uitbreiding naar andere toepassingsgebieden

De focus van AMIGO ligt op de uitwisseling van leerlinggegevens en resultaatgegevens rondom toetsafnames, maar de architectuur is gebaseerd op een modulaire aanpak. Deze kan worden uitgebreid naar andere toepassingsgebieden. Zo zouden de hier gebruikte definities voor bijvoorbeeld leerlinggegevens zo uitgebreid kunnen worden dat ze ook toepasbaar zijn voor andere processen waarin leerlinggegevens worden uitgewisseld, zoals de overstap van leerlingen tussen twee scholen.

Feedback op versie 0.9 gevraagd

Versie 0.9 van AMIGO komt als formele adviesaanvraag op de agenda van de Architectuurraadvergadering op 31 oktober 2019 en de Standaardisatieraadvergadering op 14 november 2019. Voor die tijd kan feedback worden aangeleverd via het Google Docs-document ‘Reviewcommentaar modularisering uitwisseling leerlinggegevens en resulaten’. Graag ontvangen we de feedback uiterlijk maandag 21 oktober eind van de dag. Vragen of opmerkingen zijn uiteraard welkom via info@edustandaard.nl.

Werkgroep Uniforme Beveiligingsvoorschriften in oprichting

De Edukoppeling Transactiestandaard, die de logistiek voor gegevensuitwisseling in de onderwijssector standaardiseert, wordt meer en meer toegepast bij uitwisselingen binnen het onderwijs waarbij een hogere betrouwbaarheid vereist is (bijvoorbeeld bij uitwisseling persoonsgegevens), maar zeker nog niet overal. Als gevolg hiervan hebben partijen die in meerdere ketens bij gegevensuitwisselingen betrokken zijn, te maken met verschillende afspraken en de daarbij geldende beveiligingsvoorschriften. Zo leiden de verschillende invullingen voor TLS tot interoperabiliteitsproblemen voor systemen die te maken hebben met meerdere gegevensuitwisselingen. In de bijeenkomst van de Standaardisatieraad van 25 april 2019 is besloten om een werkgroep ‘Uniforme beveiligingsvoorschriften’ in het leven te roepen. Hiermee willen we komen tot een set uniforme beveiligingsvoorschriften die centraal kunnen worden onderhouden. Verschillende standaarden, zoals OSO, BRON, UWLR en ECK DT, kunnen hier dan naar verwijzen in plaats van dat zij deze zelfstandig definiëren.

Meer informatie en aanmelden

Op de pagina over de werkgroep staat meer informatie. Ook kun je contact opnemen met de beoogd voorzitter, Dirk Linden. Aanmelden voor de werkgroep kan via info@edustandaard.nl
De eerste werkgroepbijeenkomst is op 11 november 2019 om 13.00 uur. 

Digitale toegankelijkheid

Ieder mens heeft het recht om te leven als ieder ander en mee te doen in de maatschappij. Gebruikmaken van de mogelijkheden die het internet, computers en smartphones ons bieden hoort daarbij. Juist daarom is het belangrijk dat digitale dienstverlening toegankelijk is voor iedereen. Als digitale producten en websites goed in elkaar zitten, kunnen ze door iedereen worden gebruikt, ook door bezoekers met een beperking.

Standaard digitale toegankelijkheid

Er zijn standaarden opgesteld die helpen bij het toegankelijk maken van websites. In de standaard voor digitale toegankelijkheid staan afspraken en eisen voor de manier waarop websites ontworpen, gebouwd en beheerd moeten worden. Die eisen zijn gebaseerd op jarenlang onderzoek en praktijkervaringen van mensen met een beperking.

Scholen

Het is belangrijk dat de websites van scholen en het digitale leermateriaal dat zij gebruiken voor iedereen toegankelijk zijn. In het artikel 'Waarom is digitoegankelijkheid belangrijk en wat betekent het voor de school?' op Kennisnet.nl staat hier meer informatie over.
Kennisnet en saMBO-ICT slaan de handen ineen om scholen op dit gebied te ondersteunen. Tijdens de vergadering van de Standaardisatieraad van 20 juni 2019 is aandacht besteed aan digitale toegankelijkheid; Hans Beerens van Dedicon (een organisatie die zich richt op het digitaal beschikbaar maken van informatie voor iedereen) gaf een presentatie over dit onderwerp.  

Heeft u vragen over deze mail? Neem contact op met Bureau Edustandaard via info@edustandaard.nl. Meer informatie is te vinden op www.edustandaard.nl.
disclaimer | privacystatement | profiel wijzigen | afmelden