Over het Jaarplan Edustandaard 2022-2023 en meer
 ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌  ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌  ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌  ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌  ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌  ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌  ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌  ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌  ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌  ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌  ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌  ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌
Online bekijken  |  Afmelden
edustandaard
Nieuwsbrief maart 2022
Jaarplan Edustandaard 2022-2023

De Standaardisatieraad heeft op 2 december 2021 het jaarplan voor 2022 en 2023 vastgesteld. Edustandaard richt zich de komende jaren op vier ambities:

  • Versterken van de samenhang en samenwerking van de referentiearchitecturen in het onderwijs (de ROSA samen met de FORA, MORA, HORA) als gezaghebbende, toekomstvaste basis voor de implementatie van de informatievoorziening in het onderwijs.
  • Meer borging van de kwaliteit in ketensamenwerkingen en -voorzieningen door het versterken van de adviesfunctie van Edustandaard.
  • Verbeteren van de informatiebeveiliging in het onderwijs met standaarden en architectuur.
  • Bevorderen van het wegen van publieke onderwijswaarden bij de realisatie van (keten)voorzieningen en gegevensuitwisselingen.
Wat deze ambities concreet betekenen en hoe Edustandaard ze wil realiseren, leest u in het jaarplan.
ROSA en onderwijswaarden: nieuw principe Ethics by design
De WaardenWijzer voor digitalisering in het onderwijs is volgens de Architectuurraad een relevant instrument bij de realisatie van (keten)voorzieningen en gegevensuitwisselingen. De werkgroep ‘Ethiek en ROSA’ heeft uitgewerkt hoe het proces van waardenweging van toegevoegde waarde kan zijn bij zowel de bouw als de vernieuwing van de informatievoorzieningen in het onderwijs. Het voorstel van de werkgroep: voeg ‘Ethics by design’ toe aan de basisprincipes in de ROSA. Dit betekent dat waarden worden meegewogen bij het maken van keuzes in het opstellen van de architectuur van informatievoorzieningen. Dit werkt niet alleen door in het ontwerpproces, maar ook in de uitvoering.
De Standaardisatieraad heeft dit voorstel overgenomen en wil graag dat er in de praktijk van implementaties ervaring mee wordt opgedaan. Om dit te kunnen meten, wordt het wegen van waarden meegenomen in de ROSA Architectuurscan.
Project Revisie ROSA
De sectorale referentiearchitecturen MORA, FORA en HORA timmeren flink aan de weg. Ze voorzien in de behoefte om inzicht en ondersteuning te krijgen bij het maken van keuzes bij de inrichting van de informatie- en technische infrastructuur van onderwijsorganisaties. Omdat ook steeds duidelijker wordt dat samenhang zowel binnen sectoren maar ook boven-sectoraal van groot belang is (denk aan IBP-uitdagingen, of een ‘leven lang ontwikkelen’ en de uitwisseling van gegevens tussen sectoren), is Edustandaard in 2021 op initiatief van de Architectuurraad gestart met het Project Revisie ROSA. De sectorale referentiearchitecturen zijn hier nadrukkelijk bij betrokken. Een centrale doelstelling van ROSA is immers om de ketensamenwerking te bevorderen bij de informatievoorziening in alle onderwijssectoren.
De Standaardisatieraad is opdrachtgever voor het Project Revisie ROSA. Meer informatie vindt u in de presentatie voor de Standaardisatieraad en in het projectplan.
Nieuwe afspraken
Edustandaard heeft de afgelopen periode veel nieuwe afspraken in beheer genomen:
  • De werkgroep Uniforme Beveiligingsvoorschriften (UBV) heeft nieuwe versies in beheer genomen van Transport Layer Security (TLS) en Veilig en Betrouwbaar e-mailverkeer.
  • De werkgroep Open Onderwijs API (OOAPI) heeft versie 4.0 aangeboden. De OOAPI maakt gegevensuitwisseling tussen instellingen in het hoger onderwijs mogelijk op een simpele, veilige en gebruiksvriendelijke manier. Versie 4.0 gebruikt onder andere een nieuw onderliggend datamodel en volgt de Nederlandse API strategie.
  • In maart 2022 staan de canonieke modellen van Registratie Instellingen en Opleidingen (RIO) op de agenda van de Standaardisatieraad om formeel in beheer te worden genomen. Dit gebeurt op verzoek van het inmiddels afgeronde programma Doorontwikkelen BRON. RIO beschrijft per onderwijsbestuur de onderwijsinrichting (welk onderwijs wordt aangeboden, hoe het onderwijs wordt aangeboden, welke organisatorische eenheden daarbij betrokken zijn, waar het onderwijs wordt aangeboden). De RIO beschrijft ook de relatie tussen deze onderdelen uit de onderwijsinrichting en erkenningen en licenties die hierbij een rol kunnen spelen. 
Op de website van Edustandaard staat een overzicht van alle actuele afspraken.
Uitleg AMIGO-methodiek verbeterd
AMIGO staat voor Aanpak voor Modulair opgebouwde Interacties en Gegevensstructuren in het Onderwijs. De aanpak, die onder de verantwoordelijkheid valt van de Standaardisatieraad van Edustandaard, is bedoeld voor leveranciers van digitale diensten in het onderwijs: of ze nu publiek of privaat zijn. Zij kunnen met behulp van de AMIGO-aanpak stapsgewijs breed toepasbare afspraken maken over gegevensuitwisselingen in het onderwijs. Deze afspraken voldoen automatisch aan alle relevante bestaande standaarden, modellen en voorzieningen. Bijvoorbeeld alle privacy- en beveiligingsrichtlijnen van de onderwijssector.
Om de aanpak nog meer te verduidelijken, heeft Edustandaard een nieuwe introductie toegevoegd aan de website. Op deze webpagina kunt u de introductietekst voor de AMIGO-aanpak ook downloaden als flyer.
Heeft u vragen over deze mail? Neem contact op met Bureau Edustandaard via info@edustandaard.nl. Meer informatie is te vinden op www.edustandaard.nl.
disclaimer | privacystatement | profiel wijzigen | afmelden